lördag 13 september 2008

Om inte det där hänt...

Under ett seminarium i veckan diskuterade vi ett exempel på ett s.k. kontrafaktiskt påstående, d.v.s. ett påstående om hur det skulle ha varit om något varit fallet. Poängen var att vi i vårt vardagliga tänkande inte räknar med vad som skulle ha behövt vara annorlunda för att villkoret i en sådan sats skulle ha blivit uppfyllt. Vi kan säga om Adam som är mycket ansvarsfull och saknar körkort: ”Om han skulle köra bil idag, skulle han bryta mot lagen.” Det är inte rimligt att säga: ”Om han skulle köra bil idag, skulle han ha körkort och inte bryta mot lagen, eftersom han är så ansvarsfull att han aldrig skulle köra utan körkort.”

Jag hävdade att det är något typiskt när vi beskriver mänskligt handlande. Om det däremot blivit strömavbrott på grund av ett blixtnedslag för en stund sedan, kan vi säga ”Om lyset skulle fungera nu, hade blixten inte slagit ned.”

Jo, allmänt är det väl så att när vi resonerar i relation till ett beslut, när vi ger någon råd eller söker försvara ett beslut i efterhand, håller vi sådant som ligger i det förflutna fast: det som hänt har hänt, oavsett vad vi gör. (I vissa fall, när vi ser det förflutna som obestämt, kanske det däremot kan vi vara rimligt att anta att det skulle vara beroende av vad vi väljer; jag skrev om det i mitt 8 maj-inlägg.) Men när vi diskuterar konsekvenserna av ett beslut utan att ta ställning till beslutets riktighet, behöver vi inte hålla det som låg före beslutet som fast.

Jag har köpt biljetter till en konsert med någon grupp; men när jag står utanför konsertlokalen får jag veta att den blivit inställd för att gruppen fått influensa. Vi kan då tänka oss att gruppmedlemmarna själva sitter hemma och säger: ”Ja, det var det enda rätta att ställa in det här: som vi mår i kväll hade det aldrig blivit bra om vi uppträtt.”

Jag står däremot besviken utanför lokalen och muttrar: ”Det var bra synd att det blev inställt: jag har inget mer tillfälle att se dem, och hade den blivit av, hade den säkert blivit jättebra.”

En mer optimistiskt lagd konsertbesökare försöker trösta mig: ”Du missade ingenting genom att konserten blev inställd; de har ju influensan, och hade de uppträtt hade det aldrig blivit bra.”

Jag låter mig inte lugnas: ”Men fatta poängen: hade konserten blivit av hade de inte haft influensan!”

Inga kommentarer: